2009. június 14., vasárnap

Artos - Christopsomos


Ez egy gyönyörű és nagyon finom kalács csoda, nemcsak görögöknek! Engem ledöntött a lábamról, komolyan ez eddig a legfinomabb „édes kenyerem” amit sütöttem. Méretét tekintve pedig hatalmas! Majd' két kg volt a nyers tészta sülés előtt. Eddig akárkivel kóstoltattam, mindenki oda volt érte, nekem jobban ízlik mint a legjobb kalács. Így utólag nem is tudom, miért voltam annyira meglepve ezen, hiszen csupa jó dolog van benne, magok, aszalt gyümölcsök, citromhéj, méz, finom fűszerek...

Apropó fűszerek. Eredetileg a recept hagyományosan törökmeggyért (mármint a mag őrleményéért) és perui rózsaborsért kiált, de nekem ezek nem voltak kéznél, így kénytelen voltam helyettesíteni őket. Viszont már intézkedtem ez ügyben :) .

A „kalács” 2 nap alatt készül el, mert természetesen a kovászt (ez esetben poolish-t, ami híg és nem tartalmaz sót) egy nappal a sütés előtt kell elkészíteni.



A recept szintén Peter Reinhartot dicséri...

Poolish (Híg előfermentált tészta)


  • 320g kenyérliszt
  • 1/4 teáskanál szárított élesztő (kb. 1 g)
  • 350ml víz (szobahőmérséketű)
  1. Elkeverem a száraz hozzávalókat, majd hozzáadom a vizet. Homogén állagúra keverem, míg sűrű palacsintatésztaszerű lesz.
  2. Ezután fóliával letakarom és szobahőmérsékleten kelni hagyom 3-4 órát, amíg habos-buborékosra érik.
  3. Ekkor hűtőbe teszem és csak másnap használom fel. 3 napig is eláll a hűtőben. Igazából lehet hogy tovább is, de én még nem próbáltam. Viszont fagyasztani is lehet, kb. 3 hónapig.

Így néz ki amikor kész:


Tészta: Christopsomos

  • 210ml kovász (poolish) Nem kell az egész adag kovász ami a fenti receptben van, annak ez csak egy része
  • 450g+ kenyérliszt
  • 6 g só
  • 5 g száraz élesztő
  • 1 teáskanál őrölt fahéj
  • ¼ teáskanál őrölt szerecsendió
  • ¼ teáskanál őrölt jamaikai szegfűbors
  • ¼ teáskanál őrölt szegfűszeg
  • 1 teáskanál citrom kivonat
  • 1 teáskanál mandula kivonat
  • 2 nagy tojás felverve
  • 60ml méz
  • 60ml olíva olaj
  • 180ml szoba-hőmérsékletű tej
  • 120ml mazsola
  • 120ml aszalt tőzegáfonya
  • 120ml aprított dió (én pekánt használtam)

Máz:
  • 2 evőkanál víz
  • 2 evőkanál cukor
  • 2 evőkanál méz
  • 1 evőkanál citrom kivonat
  • 1 evőkanál szezámmag

  1. A kovászt egy órával a felhasználás előtt kiveszem a hűtőből.
  2. Összekeverem a lisztet, a sót, az élesztőt és a fűszereket, majd hozzáadom a kovászt, a citrom kivonatot a tojásokat, a mézet, az olajat és a tejet. Én reszeltem bele még citrom héjat is.
  3. Ezután hosszan dagasztom, amíg a tészta puha lesz, tapadós de nem ragacsos. Nekem még sok lisztet felvett, bőven kellett hozzáadnom.
  4. Amikor már majdnem kész, hozzáadom az aszalt gyümölcsöket és a diót.
  5. Ezután kiolajozott tálba teszem, majd megforgatom benne, hogy az olaj vékonyan leborítsa mindenhol, majd fóliával letakarom és szobahőmérsékleten kelni hagyom kb. 90 percet, vagy amíg kétszeresére kel.
  6. Ha megkelt, a tészta kétharmadából cipót formázok, sütőlapra teszem, lefújom olajjal, majd letakarom és kelni hagyom újabb kb. 60-90 percet, vagy amíg kétszeresére kel. A maradék egyharmad részt letakarva beteszem a hűtőbe.
  7. A cipó megkelt, előveszem a maradék egyharmad tésztát a hűtőből. Két egyenlő részre osztom, majd hosszú rudat sodrok belőlük és kereszt alakban a cipóra teszem. Végüknél bevágom és kicsit feltekerem őket.
  8. Előmelegített 180 C fokos sütő középső rácsán szép barnára sütöm a cipót. (Kb. 40-45 perc)
  9. Mielőtt készre sül a cipó, elkészítem a mázat. Elkeverem vizet és a cukrot és felforralom. Leveszem a tűzről és hozzáadom a mézet és a citrom kivonatot.
  10. A kész cipót, még forrón azonnal lekenem a mázzal és megszórom szezámmaggal.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Szólj hozzá!

Lisztes ropogós   © 2008. Template Recipes by Emporium Digital

TOP