2010. november 5., péntek

Tökös kalács, vagy Pan De Calabaza



Ez egy nagyon finoman fűszerezett, nem édes, ragyogó színű puha, foszlós őszi kalács. Különlegessége, hogy nincs benne fahéj ezért nem emlékeztet süteményre az íze, viszont van benne kardamom, amitől kicsit pikáns a zamata. A tök inkább csak a színét adja, nem dominál az ízek között.

A recept Maggie Glezer: „A Blessing of Bread: The Many Rich Traditions of Jewish Bread Baking from Around the World" című könyvéből való, a formázás ötletét pedig Jeffrey Hamelmantól vettem.



Hozzávalók:
  • 500g kenyér liszt (17.6oz, 3 3/4 Cups) + amennyit még felvesz
  • 140g meleg víz (5oz, 2/3 Cup )
  • 115g tökpüré (4oz, 1/2 Cup)
  • 70g cukor (2.4oz, 1/3 Cup)
  • 8g só (0.3oz, 1 1/2 Tsps)
  • 1 tojás (~53g)
  • 55g növényi olaj (1/4 Cup)
  • 7g szárított élesztő (0.25oz, 2 1/4 Tsps)
  • 1.25ml őrölt kardamom (1/4 Tsp)
  • 2.5ml őrölt gyömbér (1/2 Tsp)
Díszítés:
    • +1 tojás 1 csipet sóval felverve (a lekenéshez)
    • szemám mag, vagy mák

    Elkészítés:
    1. Egy nagy keverőtálban összekeverem a fűszereket, az élesztővel és 90g liszttel, majd simára keverem a meleg vízzel. Fedetlenül állni hagyom 10-20 percig, míg fermentálódni kezd a kovász.
    2. Jól elkeverem benne a cukrot, a sót, az olajat, a 1 tojást és a tökpürét, majd végül a maradék 410g lisztet.
    3. Ezután addig dagasztom, amíg szép puha, könnyen kezelhető, nyúlékony tésztát kapok, ami kicsit tapadós, de egyáltalán nem ragacsos. Ha kell még hozzá liszt, akkor még adok hozzá, vagy ha túl száraz és kemény a tészta, akkor apránként még egy kis vizet. Nekem ez a tészta elég sok (6 teáskanál) lisztet felvett még, talán mert elég nedves volt a tökpürém. Ezután érdemes ablak tábla teszttel is ellenőrizni a tészta gluténfejlettségét.
    4. Ha kész, 2-3 órát kelesztem addig amíg a háromszorosára kel.
    5. Ha megkelt a tészta, 20 egyenlő részre osztom, gombóccá gyúrom őket, majd legalább 10-15 percig pihentetem.
    6. Mindegyik gombócból egyenlő hosszúságú szálakat sodrok, majd elkezdem megfonnia a három darab hatfonatos kalácsot. Mindegyiket abbahagyom félúton.
    7. A félig megfont kalácsokat körben egymás mellé helyezem, majd az egymás mellé eső szálakból újabb 3 hatfonatos kalácsot fonok.


      A kimaradt két szálat összefonom és a kalácsa közepébe helyezem. Jelen esetben az egyik szálamat baleset érte, így csak egyet tekertem fel csiga alakban és azt tettem a közepébe. A kalács csillag végeit tetszőlegesen be lehet hajlítani.
    8. A befont kalácsot nejlonnal alaposan letakarom és 1-1 ½ órát kelni hagyom, vagy amíg a háromszorosára kel.
    9. Sütés előtt fél órával előmelegítem a sütőt 180 C fokra (350F).
    10. Ha kész a tészta átkenem az egy csipet sóval felvet egész tojással, majd fekete (opcionális) szezámmaggal díszítem.

    11. 40-45 percig sütöm, vagy amíg szép egyenletes sötét barna lesz. (Ha a teteje túl hamar barnul, akkor le lehet takarni alufóliával)
    12. Ha kész rácson hagynom kihűlni.

    9 megjegyzés:

    1. Én megcsináltam ezt, nem ilyen macerásan, csak simán 5-ös fonattal (idő, idő). Nekem nagyon izlett, Gabi alig akarta kipróbálni, aztán izlett neki, Daninak nem izlett, mert csipett :-) A kardamom. :-) Hálaadásra is ezt fogom csinálni, sima fehér kalács helyett. Nekem sokkal gyorsabban megkelt, főleg másodszorra. (de melegitettem alatta)

      VálaszTörlés
    2. Én csak ámulok! Ettél valamit ami sárga és még ízlett is? Ez a dicséret magáért beszél! Nagyon örülök, hogy neked is bevált ez a recept, ez egy nagyon jó tészta és könnyen kezelhető. Nem volt sok egy kicsit a kardamom ha csípett?

      VálaszTörlés
    3. Bizony, pedig a fő ellenség, a sütőtök van benne!! Utána még sütőtökös cookie-kat is csináltam, és az is nagyon jó lett. Még mindig maradt a tökből (hatalmas konzerv), remélem eláll csütörtökig. Igenis nagyon finom, hatalmasra kelt. Lehet, hogy kicsit sok a kardamom benne.. csak úgy öntöttem. :-)

      VálaszTörlés
    4. Elég egy pici belőle, akkor éppen hogy csak pikáns és nem csíp egyáltalán. És milyen finom már az illata is nem?

      VálaszTörlés
    5. Hümm, hümm... Végre életjelek ezen a blogon is. :-)

      VálaszTörlés
    6. ja, és nekem sokkal több vizet felvesz, majdnem dupla ennyit. Kb. mint általában, majdnem feleannyi viz kell bele, mint liszt.

      VálaszTörlés
    7. A tésztához szükséges liszt és a víz mennyisége sok dologtól függ. Páratartalom, liszt típus, tökpüré nedvességtartalma, stb. Nekem pont hogy több liszt kellett bele.

      VálaszTörlés
    8. Meg persze attól is függ hogy mekkora a tojás...

      VálaszTörlés
    9. I've been surfing online more than three hours these days, yet I never found any interesting article like yours. It's
      lovely price enough for me. In my view, if all site owners and bloggers made just right content as you did,
      the internet can be much more useful than ever before.
      http://bit.ly/14DGx9C

      VálaszTörlés

    Szólj hozzá!

    Lisztes ropogós   © 2008. Template Recipes by Emporium Digital

    TOP